Prawo drogowe
Data publikacji: 27.05.2025
Projekt ustawy UD185 - nowe przepisy drogowe

Projekt ustawy UD185 – co czeka kierowców w 2025 roku? Nowe przepisy, konfiskata pojazdów, surowsze kary

UD185 to jeden z najbardziej przełomowych projektów legislacyjnych dotyczących ruchu drogowego w Polsce od lat. Rząd zapowiada walkę z drogową recydywą i niebezpiecznymi zachowaniami za kierownicą. Czego mogą się spodziewać kierowcy? Nowelizacja przewiduje konfiskatę pojazdów, karalność driftowania i nielegalnych wyścigów, a także dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów w skrajnych przypadkach.

Spis treści:

  1. Czym jest projekt ustawy UD185?
  2. Dlaczego projekt UD185 budzi kontrowersje?
  3. Najważniejsze założenia projektu UD185
  4. Aktualny stan prac legislacyjnych
  5. Podsumowanie

Czym jest projekt ustawy UD185?

Projekt UD185 to nowelizacja przepisów o ruchu drogowym, Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń oraz ustawy o Centralnej Ewidencji Kierowców. Został zarejestrowany w Rządowym Centrum Legislacji 6 lutego 2025 r. i ma na celu radykalne ograniczenie zjawiska drogowej agresji i recydywy.

Konsultacje publiczne zakończyły się 28 lutego 2025 r., a projekt obecnie oczekuje na przyjęcie przez Radę Ministrów.

#Dlaczego projekt UD185 budzi kontrowersje?

Choć celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, niektóre z proponowanych zmian budzą poważne wątpliwości – zarówno prawne, jak i społeczne.

Kontrowersyjne punkty projektu:

a) konfiskata pojazdów nie tylko za jazdę po alkoholu, ale także za np. ucieczkę przed policją czy rażące przekroczenie prędkości,

b) surowe kary za nielegalne wyścigi i driftowanie – choć zakwalifikowane jako wykroczenia, mają być traktowane z pełną surowością,

c) dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów dla kierowców-recydywistów.

Istotnym jest, że krytycy projektu ustawy wskazują na możliwe naruszenie zasady proporcjonalności oraz ryzyko nadinterpretacji przepisów przez organy ścigania.

Najważniejsze założenia projektu UD185

1. Konfiskata pojazdu – rozszerzone przesłanki

Projekt przewiduje, że pojazd będzie mógł zostać przejęty przez Skarb Państwa nie tylko za jazdę po alkoholu, ale również w przypadkach takich jak:

a) przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h w terenie zabudowanym,

b) ucieczka przed kontrolą policyjną,

c) udział w nielegalnych wyścigach lub driftowaniu w miejscu publicznym.

2. Driftowanie i wyścigi jako wykroczenia

Wprowadzenie odrębnych wykroczeń za udział i organizowanie nielegalnych wyścigów oraz driftowanie. Celem jest jednoznaczna penalizacja tych zachowań, które do tej pory nie były wyraźnie sklasyfikowane w przepisach.

3. Surowsze kary dla recydywistów

a) dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów w skrajnych przypadkach,

b) obowiązek informowania ubezpieczycieli o poważnych naruszeniach – co może przełożyć się na wyższe składki OC,

c) możliwość orzekania wieloletnich zakazów prowadzenia pojazdów już po drugim poważnym wykroczeniu.

Aktualny stan prac legislacyjnych

Etap zakończony:

Projekt zarejestrowano w RCL 6 lutego 2025 r.

Konsultacje publiczne zakończono 28 lutego 2025 r.

Etap trwający:

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i analiza uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji.

Co dalej?

Przyjęcie przez Radę Ministrów planowane na II kwartał 2025 r.

Projekt jeszcze nie trafił do Sejmu, nie nadano mu numeru druku sejmowego.

Najwcześniejszy możliwy termin wejścia w życie przepisów: IV kwartał 2025 roku.

Podsumowanie

Projekt ustawy UD185 to jeden z najgłośniejszych tematów w polskim prawie drogowym w 2025 roku. Nowelizacja zakłada ostrzejsze kary, rozszerzenie możliwości konfiskaty pojazdów i penalizację dotychczas nieuregulowanych zachowań, takich jak nielegalne wyścigi czy driftowanie. Mimo że nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach, nie brakuje głosów krytycznych – przede wszystkim dotyczących proporcjonalności sankcji oraz niejasnych kryteriów ich stosowania.

Używamy plików cookies w celu poprawnego działania serwisu, podniesienia jakości usług oraz w celach marketingowych. Więcej w Polityce Prywatności. Ustawienia cookies możesz zmienić w przeglądarce.Polityce dotyczącej plików cookie